سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اوقات شرعی
امروز : شنبه 103 اردیبهشت 29
u کلید معرفت - Ali.NET

خوشا آن که خود را خوار انگاشت ، و کسبى پاکیزه داشت ، و نهادش را از بدى بپرداخت ، و خوى خود را نیکو ساخت و زیادت مالش را بخشید و زبان را از فزون گویى درکشید ، و شرّ خود را به مردم نرساند و سنّت او را کافى بود ، و خود را به بدعت منسوب نگرداند . [ مى‏گویم بعضى این فقره و آن را که پیش از آن است به رسول خدا ( ص ) نسبت داده‏اند . ] [نهج البلاغه]

:: خانه

:: مدیریت وبلاگ

:: پست الکترونیک

:: شناسنامه

:: کل بازدیدها: 9613

:: بازدیدهای امروز :6

:: بازدیدهای دیروز :0

::  RSS 

vدرباره من

کلید معرفت - Ali.NET

vلوگوی وبلاگ

کلید معرفت - Ali.NET

vمطالب قبلی

زمستان 1385
پاییز 1385

vآهنگ وبلاگ

vاشتراک در خبرنامه

 

vجستجو در وبلاگ

! کلید معرفت

چهارشنبه 85/9/29 :: ساعت 4:32 عصر

هوالحق



در حدیث است از امام سجاد(ع)در باره ی توحید پرسیدند .فرمودند:



خداوند می دانست در آخرالزمان گروه هائی ژرف اندیش خواهند آمداز این رو سوره ی توحید:



 



«قُل هُوَالله اَحَد،الله الصَمَد»(آیات1-2)



بگو اوست خدای یگانه؛خداوند بی نیاز و غنی است



و آیات اول سوره ی حدید یعنی:



«هُوَالاوَ‍لُ و الاخِرو الظٌاهِرُو الباطِنُ و هُوَبِکُلِ شیءٍ علیمُ »(آیه3)



اوست آغاز و اوست پایان،اوست آشکار و اوست پنهان و او به هر چیز آگاه است.



را فرستاد و هرکس سخنی غیر از آنها بگوید هلاک شده است.



مطالعات دقیق فلسفی و عرفانی،حکما و عرفا را به این حقیقت رهنمون می شود که آیات سوره توحید و آیات اول سوره ی حدید،



عالی ترین مرتبه تو حید و معرفت هستند.



صدرالمتألهین،فیلسوف بزرگ اسلامی،در شرح اصول کافی می گوید:



«....بهره هائی که از آیات سوره ی مبارکه حدید می بردم،بیش از نتایج آیات دیگر بود.لذا در هنگام شروع به نوشتن تفسیرقرآن،نخستین بخشی که انتخاب و به تفسیر آن پرداختم،همین سوره مبارکه بود و سپس به تفسیر گروه دیگری از سوره و آیات پرداختم و بعد از پایان آن و پس از گذشت تقریبا دو سال ،به این حدیث شریف بر خورد نمودم و نشاطم افزوده شد و به شکرانه ی این نعمت،خداوند منان را سپاس گذاری کردم».



در نهج البلاغه و دیگر آثار منقول از علی (ع)نیز حدود چهل نوبت به مسائلی از این دست پرداخته شده است.



در خطبه ی اول نهج البلاغه،در باب معرفت به خداوند و مبدأهستی می خوانیم:



«...آغاز دین،معرفت و شناخت کردگار است



و کمال معرفت،ایمان به ذات آفریدگار است



کمال ایمان در توحید اوست



و کمال توحید در اخلاص به ساحت مقدس اوست



و کمال اخلاص در نفی صفات زاید بر ذات اوست».



زیرا هر صفتی غیر از موصوف و هر موصوفی غیر از صفتی است که برآن عارض می شود.پس هر کس برای خداوند صفتی زاید قائل شود،او را قرین و همدم ساخته و هر کس که او را قرین چیزی بداند،او را دو چیز انگاشته و هرکس خدا را دو چیر بینگارد،برای آن،جزءو بخش قائل شده و هرکس چنین اعتقادی داشته باشد،«خدا را نشناخته است».



جاهل به  مقام ربوبی به سوی او اشاره می کند و هرکس چنین کند او را محدود ساخته و هر محدودی قابل شمارش است و خدا منزه از این نسبت هاست.



و نیز...



فاطمه زهرا(س)در خطبه ای معروفی چنین آغاز سخن فرمودند:



«...خدائی که دیدگان او را دیدن نتوانند و گمان ها چونی و چگونگی او را ندانند،همه چیز را از هیچ پدید آورد و بی نمونه ای انشاءکند.نه به آفرینش آن ها نیازی داشت و نه از آن خلقت سودی برداشت،جز آن که خواست تا قدرتش را آشکار سازد.»- بلاغت النساء،خطبه دوم -



*راه شناخت خداوند تفکر دراوست و کلید این معرفت خواندن قرآن و عمل به آن است



امید که خداوند به همگی ما توفیق کسب معرفت خودش رو عنایت کند



یاعلی


¤نویسنده: alireza

? نوشته های دیگران()

Oneline users :

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صبا ویژن

Use Advanced Search





Powered by WebGozar